Tuesday, October 7, 2025

New York - Les Sylphides - 17/23 oct 2025

 

Les Sylphides — A Moonlit Reverie Returns to New York

On October 18, 2025, the David H. Koch Theater at Lincoln Center will be transformed into a world of moonlight, poetry, and pure dance as the curtain rises on Les Sylphides — one of the most beloved and timeless ballets of the Romantic repertoire.

Created by Mikhail Fokine in 1909 and set to the music of Frédéric Chopin, Les Sylphides is often described as the first “ballet blanc” without a plot — a poetic meditation in movement. There is no narrative, no tragedy, no triumph, only the ethereal vision of a young poet surrounded by sylphs, the delicate spirits of the air. Dressed in flowing white tulle, they drift through a dreamscape bathed in the soft glow of the moon, their steps echoing Chopin’s waltzes, mazurkas, and nocturnes — music that itself seems to breathe sighs of love and longing.

Fokine’s choreography was revolutionary in its simplicity and emotional purity. In an age when ballet often followed grand stories and ornate designs, Les Sylphides stripped everything away to reveal the essence of dance itself: grace, emotion, and music intertwined. Since its Paris premiere with Anna Pavlova and Vaslav Nijinsky, it has enchanted audiences around the world, becoming a symbol of Romantic ballet at its most refined and spiritual.

This New York performance brings together a luminous cast from one of America’s most prestigious companies. At its heart stands Isabella Boylston, one of the great ballerinas of our time. A principal dancer renowned for her artistry, warmth, and impeccable technique, Boylston’s performances combine radiant strength with lyrical delicacy. Whether soaring through a grand jeté or gliding with quiet restraint, she embodies the poetic soul of Chopin’s music. Her Sylphide is not merely a spirit of the air — she is music made visible, a living echo of every note and sigh.

Sharing the stage is Sierra Armstrong, the dazzling young star whose rise has captivated the ballet world. Still early in her career, Armstrong possesses a rare natural lyricism — her movements appear to unfold like a melody, unforced and effortless. Critics have praised her for her purity of line, her musical intelligence, and the emotional honesty that radiates from her every gesture. To see her alongside Boylston is to witness a beautiful dialogue between generations: the serene mastery of a world-class artist and the fresh brilliance of a new voice in ballet.

Together, they weave Fokine’s dream anew — a vision that transcends time and place. Under the spell of Chopin’s harmonies, the stage becomes a moonlit forest where every step is a whisper, every movement a memory.

As tickets vanish almost instantly for this engagement, it’s clear that Les Sylphides continues to hold audiences in its delicate grasp, more than a century after its creation. Alongside Giselle, it remains the quintessential Romantic ballet — a pure distillation of longing, grace, and the fragile beauty of dreams.

So, on that autumn evening in New York, as the lights dim and the first notes of Chopin’s Nocturne begin to shimmer through the air, the audience will once again be transported — not to a story, but to a feeling.

A feeling of stillness, of moonlight, of the eternal dance between earth and air.

A reminder that in Les Sylphides, we do not merely watch ballet — we dream it. 🌙

«Сильфиды» — Лунные грёзы возвращаются в Нью-Йорк


18 октября 2025 года Театр Дэвида Х. Коха в Линкольн-центре преобразится в мир лунного света, поэзии и чистого танца с открытием «Сильфид» — одного из самых любимых и неподвластных времени балетов романтического репертуара.


Созданная Михаилом Фокиным в 1909 году на музыку Фредерика Шопена, «Сильфиды» часто называют первым «белым балетом» без сюжета — поэтической медитацией в движении. В нём нет ни повествования, ни трагедии, ни триумфа, лишь неземное видение юного поэта в окружении сильфид — нежных духов воздуха. Облаченные в струящийся белый тюль, они парят в сказочном мире, озарённом мягким сиянием луны, их шаги вторят вальсам, мазуркам и ноктюрнам Шопена – музыке, которая, кажется, сама дышит любовью и тоской.


Хореография Фокина была революционной в своей простоте и эмоциональной чистоте. В эпоху, когда балет часто следовал величественным сюжетам и витиеватым композициям, «Шопениана» обнажила всё, чтобы обнажить саму суть танца: грацию, эмоции и музыку, сплетённые воедино. С момента парижской премьеры с Анной Павловой и Вацлавом Нижинским балет очаровал публику по всему миру, став символом романтического балета в его самой утончённой и духовной форме.


Этот нью-йоркский спектакль объединяет блестящий состав одной из самых престижных американских трупп. В центре спектакля – Изабелла Бойлстон, одна из величайших балерин нашего времени. Прима-балерина, известная своим артистизмом, теплотой и безупречной техникой, Бойлстон сочетает в своих выступлениях лучезарную силу с лирической утончённостью. Взмывая в гранд-жете или скользя с тихой сдержанностью, она воплощает поэтическую душу музыки Шопена. Её Сильфида — не просто дух воздуха, она — зримая музыка, живое эхо каждой ноты и каждого вздоха.


На одной сцене с ней — Сьерра Армстронг, ослепительная молодая звезда, чей взлет покорил весь балетный мир. Армстронг ещё в начале своей карьеры обладает редким природным лиризмом — её движения, кажется, разворачиваются подобно мелодии, непринуждённо и непринуждённо. Критики хвалили её за чистоту линий, музыкальность и эмоциональную честность, сквозящую в каждом её жесте. Видеть её рядом с Бойлстон — значит быть свидетелем прекрасного диалога поколений: безмятежного мастерства артистки мирового класса и свежего блеска нового голоса в балете.


Вместе они заново ткут мечту Фокина — видение, неподвластное времени и пространству. Под чарами гармоний Шопена сцена превращается в лунный лес, где каждый шаг — шёпот, каждое движение — воспоминание.


Билеты на этот спектакль раскупаются практически мгновенно, но становится ясно, что «Шопениана» продолжает держать зрителей в своих нежных объятиях спустя более века после своего создания. Наряду с «Жизелью» она остаётся квинтэссенцией романтического балета — чистым воплощением тоски, грации и хрупкой красоты мечтаний.


Итак, в тот осенний вечер в Нью-Йорке, когда гаснет свет и в воздухе начинают мерцать первые ноты «Ноктюрна» Шопена, зрители вновь перенесутся — не в историю, а в чувство.


Ощущение тишины, лунного света, вечного танца земли и воздуха.


Напоминание о том, что в «Шопениане» мы не просто смотрим балет — мы мечтаем о нём. 🌙

Las Sílfides — Un Ensueño a la Luz de la Luna regresa a Nueva York


El 18 de octubre de 2025, el Teatro David H. Koch del Lincoln Center se transformará en un mundo de luz de luna, poesía y danza pura con el alzamiento del telón de Las Sílfides, uno de los ballets más queridos y atemporales del repertorio romántico.


Creado por Mijaíl Fokine en 1909 y con música de Frédéric Chopin, Las Sílfides se describe a menudo como el primer "ballet blanco" sin argumento: una meditación poética en movimiento. No hay narrativa, ni tragedia, ni triunfo, solo la visión etérea de un joven poeta rodeado de sílfides, los delicados espíritus del aire. Vestidos con un vaporoso tul blanco, se deslizan por un paisaje onírico bañado por el suave resplandor de la luna, sus pasos evocando los valses, mazurcas y nocturnos de Chopin: una música que parece exhalar suspiros de amor y anhelo.


La coreografía de Fokine fue revolucionaria por su simplicidad y pureza emocional. En una época en la que el ballet solía seguir grandes historias y diseños recargados, Les Sylphides lo despojó todo para revelar la esencia misma de la danza: gracia, emoción y música entrelazadas. Desde su estreno en París con Anna Pavlova y Vaslav Nijinsky, ha cautivado al público de todo el mundo, convirtiéndose en un símbolo del ballet romántico en su faceta más refinada y espiritual.


Esta función neoyorquina reúne a un elenco brillante de una de las compañías más prestigiosas de Estados Unidos. En el centro de la obra se encuentra Isabella Boylston, una de las grandes bailarinas de nuestro tiempo. Bailarina principal reconocida por su maestría, calidez y técnica impecable, las interpretaciones de Boylston combinan una fuerza radiante con una delicadeza lírica. Ya sea elevándose en un grand jeté o deslizándose con serena moderación, encarna el alma poética de la música de Chopin. Su Sílfide no es simplemente un espíritu del aire: es música hecha visible, un eco vivo de cada nota y suspiro.


Compartiendo el escenario está Sierra Armstrong, la joven estrella deslumbrante cuyo ascenso ha cautivado al mundo del ballet. En sus inicios, Armstrong posee un lirismo natural poco común: sus movimientos parecen desdoblarse como una melodía, sin forzar ni esforzarse. La crítica la ha elogiado por la pureza de sus líneas, su inteligencia musical y la honestidad emocional que irradia cada gesto. Verla junto a Boylston es presenciar un hermoso diálogo entre generaciones: la serena maestría de una artista de talla mundial y la fresca brillantez de una nueva voz en el ballet.


Juntos, rehacen el sueño de Fokine, una visión que trasciende el tiempo y el espacio. Bajo el hechizo de las armonías de Chopin, el escenario se convierte en un bosque iluminado por la luna donde cada paso es un susurro, cada movimiento un recuerdo.


A medida que las entradas se agotan casi al instante para esta función, queda claro que Las Sílfides sigue cautivando al público, más de un siglo después de su creación. Junto con Giselle, sigue siendo el ballet romántico por excelencia: una pura destilación de anhelo, gracia y la frágil belleza de los sueños.


Así, en esa tarde de otoño en Nueva York, cuando las luces se atenúan y las primeras notas del Nocturno de Chopin comienzan a vibrar en el aire, el público volverá a ser transportado, no a una historia, sino a un sentimiento.


Una sensación de quietud, de luz de luna, de la eterna danza entre la tierra y el aire.


Un recordatorio de que en Las Sílfides, no solo vemos ballet, sino que lo soñamos. 🌙

Les Sylphides — Une Rêverie au Clair de Lune de Retour à New York


Le 18 octobre 2025, le Théâtre David H. Koch du Lincoln Center se transformera en un univers de clair de lune, de poésie et de danse pure, au lever de rideau sur Les Sylphides, l'un des ballets les plus appréciés et intemporels du répertoire romantique.


Créé par Mikhaïl Fokine en 1909 sur une musique de Frédéric Chopin, Les Sylphides est souvent décrit comme le premier « ballet blanc » sans intrigue – une méditation poétique en mouvement. Aucun récit, tragédie, triomphe, seulement la vision éthérée d'un jeune poète entouré de sylphides, ces esprits délicats de l'air. Vêtues de tulle blanc fluide, elles flottent dans un paysage onirique baigné par la douce lueur de la lune, leurs pas faisant écho aux valses, mazurkas et nocturnes de Chopin – une musique qui semble elle-même exhaler des soupirs d'amour et de désir.


La chorégraphie de Fokine était révolutionnaire par sa simplicité et sa pureté émotionnelle. À une époque où le ballet s'inspirait souvent de grands récits et de décors raffinés, Les Sylphides dépouillait tout pour révéler l'essence même de la danse : grâce, émotion et musique entrelacées. Depuis sa création parisienne avec Anna Pavlova et Vaslav Nijinski, elle a enchanté le public du monde entier, devenant un symbole du ballet romantique dans ce qu'il a de plus raffiné et spirituel.


Ce spectacle new-yorkais rassemble une distribution lumineuse issue de l'une des compagnies américaines les plus prestigieuses. Au cœur de cette création se trouve Isabella Boylston, l'une des plus grandes ballerines de notre époque. Danseuse étoile reconnue pour son art, sa chaleur et sa technique impeccable, les performances de Boylston allient force rayonnante et délicatesse lyrique. Qu'elle s'élance dans un grand jeté ou glisse avec une retenue tranquille, elle incarne l'âme poétique de la musique de Chopin. Sa Sylphide n'est pas seulement un esprit de l'air : c'est la musique rendue visible, l'écho vivant de chaque note et de chaque soupir.


Sierra Armstrong, une jeune étoile éblouissante dont l'ascension a captivé le monde du ballet, partage la scène. Encore jeune dans sa carrière, Armstrong possède un lyrisme naturel rare : ses mouvements semblent se dérouler comme une mélodie, sans effort ni contrainte. Les critiques l'ont louée pour la pureté de son trait, son intelligence musicale et l'honnêteté émotionnelle qui émane de chacun de ses gestes. La voir aux côtés de Boylston, c'est assister à un magnifique dialogue entre les générations : la maîtrise sereine d'une artiste de renommée mondiale et le génie frais d'une nouvelle voix de ballet.


Ensemble, ils tissent à nouveau le rêve de Fokine, une vision qui transcende le temps et l'espace. Sous le charme des harmonies de Chopin, la scène se transforme en une forêt au clair de lune où chaque pas est un murmure, chaque mouvement un souvenir.


Alors que les billets pour ce spectacle disparaissent presque instantanément, force est de constater que Les Sylphides continue de captiver le public, plus d'un siècle après sa création. Aux côtés de Giselle, il demeure le ballet romantique par excellence : un pur concentré de désir, de grâce et de la beauté fragile des rêves.


Alors, en ce soir d'automne à New York, alors que les lumières s'éteignent et que les premières notes du Nocturne de Chopin commencent à scintiller dans l'air, le public sera de nouveau transporté, non pas vers une histoire, mais vers une émotion.


Une sensation de calme, de clair de lune, de danse éternelle entre la terre et l'air.


Un rappel que dans Les Sylphides, on ne se contente pas d'observer un ballet, on le rêve. 🌙

No comments:

Post a Comment

Barcelona - Giselle - Bayerische Staatsoper - October 2025

Giselle — The Most Romantic Ballet Returns to Barcelona 21 – 26 October 2025, Gran Teatre del Liceu No ballet embodies the essence of roma...